CWS T- 1 pierwszy polski samochód seryjny

CWS T- 1 pierwszy polski samochód seryjny

CWS T- 1 pierwszy polski samochód seryjny
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Początkowo zakład zajmował się doprowadzeniem do stanu używalności tego co w kraju po wojnie pozostało... czyli poniemieckich, francuskich i amerykańskich samochodów, zapasów części i całego powojennego demobilu. Zakłady naprawiały i przygotowały do eksploatacji różne pojazdy, wśród których oprócz samochodów znalazły się nawet czołgi. Montowano także amerykańskie Fordy T. Równolegle prowadzono własne prace o charakterze doświadczalno-produkcyjnym, których najbardziej widocznym efektem było wypuszczenie serii 16 egzemplarzy samochodów pancernych, uznanych za pierwszą polską konstrukcję seryjną. Było to zmodyfikowane samonośne nadwozie 1,2 t samochodu opartego na zespołach podwoziowych i silniku Forda T okryte 7 mm pancerzem, wyposażonym w obrotową wieżyczkę z karabinem maszynowym. Jako ciekawostkę podaje się, że te pancerki wzięły udział w końcowej fazie stać z Bolszewikami.

Po historycznym zwycięstwie skupiono się jednak na pracach nad bardziej potrzebnym samochodem osobowym. W latach 1922 – 1925 trwały prace nad zbudowanym całkowicie od podtraw samochodem osobowym, którego efektem było zaprezentowanie go w czasie V targów Wschodnich we Lwowie w 1925 roku. Był to CWS T-1. Rysunki techniczne silnika były gotowe już w połowie roku 1922, w roku następnym był już zbudowany silnik ale nie było jeszcze prototypu do którego można by go zamontować – wobec czego do prób drogowych m.in. podczas Rajdu Polski w 1924 roku wyposażono w tę właśnie jednostkę nadwozia samochodów Dogde. Był to 4 cylindrowiec o mocy 45 KM. Silnik testy przeszedł pomyślnie i podjęto decyzję o produkcji.

Samochód wyróżniał się niecodzienną cechą – mianowicie wskutek unifikacji wszystkich połączeń gwintowanych z zastosowaniem śrub M 10x1,54 można go było za pomocą tylko jednego klucza i śrubokręta rozebrać na najdrobniejsze części – łącznie z jednostką napędową i skrzynią biegów! Cecha ta znakomicie ułatwiała wszelkie remonty i naprawy. Łącznie w krótkich seriach, zbudowano ok. 800 egzemplarzy tego samochodu, w licznych odmianach nadwoziowych (z czego około 250 w wersji sanitarnej i 50 ciężarowej) bo samochód produkowany był z nadwoziem otwartym (torpedo), kabriolet, kareta, berlina i faux 0,5 t (dzisiejszy pick-up) oraz sanitarnej. Samochód brał udział w różnego rodzaju konkursach i imprezach gdzie wszędzie był bardzo pozytywnie oceniany i prasa rozpisywała się nad jego walorami. Nawet niemieckie czasopisma publikowały zdjęcia i rysunki techniczne, z komentarzem, że względu na swoją nowoczesność CWS T-1 będzie bardzo modny i prawdopodobnie chętnie nabywany.

Od marca 1928 roku Centralne Zakłady Samochodowe stały się częścią Państwowych Zakładów Inżynierii, które podjęły się zadania doprowadzenia konstrukcji samochodu do tzw. dojrzałości umożliwiając tym samym podjecie wielkoseryjnej, jak na owe czasy produkcji. W następnym roku wykonać zamierzano bowiem wypuścić serię aż 400 sztuk samochodów i 150 silników, które miały być wykorzystywane do napędu wojskowych pontonów a także wyciągarek balonowych.

Niestety jednak, w skutek decyzji rządowych związanych najprawdopodobniej z przygotowywaniem się do rozpoczęcia produkcji licencyjnych, zaprzestano produkcje tego samochodu.

Przed decyzją o likwidacji CWS konstruktor samochodu CWS T-1 Tadeusz Tański opracował i wykonał jeszcze jedyny prototyp innego samochodu, oznaczonego jako CWS T-8 z 8 cylindrowym silnikiem o pojemności 2964 cm³ o mocy 80-100 KM z nadwoziem Stanisława Panczakiewicza. Również w jednym egzemplarzu powstał CWS-T-2 z silnikiem 4 cylindrowym o pojemności 1500 cm³, który był pomniejszonym silnikiem z samochodu CWS T-8. Oba samochody stanowiły rozwojowe wersje pierwszego seryjnie produkowanego samochodu, jakim był CWS T-1. Tak – niesprawiedliwie i smutno skończyła się jego historia. Wiele lat potem, inne polskie samochody spotykał identyczny los, z tych samych powodów. Motoryzacyjna Targowica.


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Ubytki wody grzejnej
Krąg osób uprawnionych do żądania odszkodowania
Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody
Ryzyko jako zasada odpowiedzialności cywilnej
Zagadnienie sukcesji roszczeń wynikających z art.444 i